Jean Klein: Υπάρχουν βασικά δύο γνωστές προσεγγίσεις στην αλήθεια: η σταδιακή και η άμεση. Στην άμεση προσέγγιση η βασική αρχή είναι ότι εσύ είσαι η αλήθεια, δεν υπάρχει τίποτε να επιτευχθεί.
Κάθε βήμα που κάνεις για να πετύχεις κάτι, σε απομακρύνει απ' αυτή. Η "ατραπός" η οποία, για να ακριβολογήσουμε, δεν είναι ένα μονοπάτι από κάπου προς κάπου, είναι απλώς να καλωσορίζεις την αλήθεια, να είσαι ανοικτός στην αλήθεια, το Εγώ είμαι. Όταν έχεις μια αναλαμπή της αληθινής σου φύσης, αυτή έπειτα θα σε καλεί. Επομένως δεν χρειάζεται εσύ να κάνεις τίποτε, μόνο να εναρμονίζεσαι μαζί της, όσο συχνά σε προσκαλεί. Δεν υπάρχει ούτε ένα στοιχείο βούλησης σ' αυτή την εναρμόνιση. Δεν είναι ο νους που εναρμονίζεται στο Εγώ είμαι, αλλά είναι το Εγώ είμαι που απορροφά το νου.
Στην σταδιακή προσέγγιση είσαι προσδεμένος στον νου. Ο νους βρίσκεται κάτω από την ψευδαίσθηση ότι, αν αλλάξει, αν μεταβάλει τις διαθέσεις, αν αναχαιτιστεί κ.τ.λ., θα αφομοιωθεί μέσα σ' αυτό που είναι πέρα απ' αυτόν. Αυτή η παρανόηση οδηγεί τον αναζητητή της αλήθειας στην πιο τραγική κατάσταση που θα μπορούσε ποτέ να βρεθεί: πιάνεται στον ιστό που έχει εξυφάνει μόνος του, έναν ιστό της πιο λεπτής δυαδικότητας.
Ερώτηση: Εάν είμαι τέλειος και δεν υπάρχει τίποτα να κάνω, γιατί βρίσκομαι εδώ, γιατί αυτή η ύπαρξη πάνω στον πλανήτη;
Klein: Είναι μόνο για να υπάρχεις ενσυνείδητα σ' αυτήν την τελειότητα.
Ερ: Η απάντηση που μόλις δώσατε στην κυρία φαίνεται να την ικανοποίησε, εγώ όμως δεν την καταλαβαίνω. Μπορείτε να κατεβείτε στο δικό μου επίπεδο κατανόησης;
Klein: Έχεις την ικανότητα της επίγνωσης, γι' αυτό να έχεις επίγνωση εκείνες τις στιγμές που νιώθεις ατέλεια, έλλειψη, ανία, δυσαρέσκεια. Όταν λέω να έχεις επίγνωση, δεν εννοώ απλώς να τις κατονομάζεις και μετά να τις εγκαταλείπεις, αλλά μάλλον να δίνεις όλη σου την προσοχή στην αντίληψη. Αυτό μπορεί να πάρει κάμποσο καιρό, επειδή στην αρχή μπορεί να μην είσαι συνηθισμένος να παρατηρείς τον εαυτό σου.
Διερευνώντας την ανία ή την έλλειψη, θ' ανακαλύπτεις ότι δεν χάνεσαι πια μέσα της, γιατί θα σε συνεπαίρνει πιο πολύ η εξερεύνηση παρά το αντικείμενο. Θα βρίσκεις χώρο ανάμεσα σε σένα και σ' αυτό που εξερευνάς. Δεν κολλάς πια στην ανία, την αντίληψη, και κάποια στιγμή, ξαφνικά, αυτή διαλύεται και βρίσκεις ότι είσαι η παρούσα διαύγεια.
Ερ: Πως μπορώ ν' απελευθερωθώ από το συνεχή χείμαρρο των ταραγμένων σκέψεων;
Klein: Με το να τις παρατηρείς απλά να έρχονται και να φεύγουν. Ούτε να τις απορρίπτεις ούτε να τις ενθαρρύνεις. Μην τις κατευθύνεις με κανένα τρόπο. Να παραμένεις σε απρόσωπη εγρήγορση. Πολύ σύντομα θα νιώσεις ότι οι σκέψεις, τα αισθήματα και οι αισθήσεις εμφανίζονται σ' αυτή τη χωρίς κατεύθυνση εγρήγορση, το άνοιγμά σου. Αυτά υπάρχουν μόνο επειδή εσύ υπάρχεις, έτσι, η εμφάνισή τους δείχνει προς την εστία τους, το πραγματικό εσύ.
Στην αρχή θα βρεις ότι επεμβαίνεις στις σκέψεις σου, απωθώντας τες ή αφήνοντάς τες να σε παρασύρουν. Αυτό το κάνεις λόγω της ανασφάλειας που νιώθει ένα εγώ ετοιμοθάνατο, ένα εγώ απομονωμένο, όταν όμως θα είσαι ελεύθερος από τις νοητικές συνήθειες της ενεργητικότητας και της παθητικότητας, θα βρεθείς στη φυσική σου κατάσταση της αδιατάρακτης προσοχής.
Ερ: Επομένως αυτή η φυσική κατάσταση προσοχής δε σημαίνει ότι πρέπει να απαλλαγώ εντελώς απ' όλες τις σκέψεις;
Klein: Δεν εξαρτάται από την απουσία σκέψης. Είναι αυτή που μέσα της εμφανίζονται και εξαφανίζονται οι σκέψεις. Αυτή είναι 'πίσω' από τη σκέψη. Γι' αυτό μην είσαι βίαιος και σκληρός με τον εαυτό σου, με την ελπίδα ότι αυτό θα σε απαλλάξει από την ταραχή. Να είσαι νηφάλιος.
Στο απλό άνοιγμα, που είναι το καλωσόρισμα, θα φθάσεις να αποδέχεσαι και να γνωρίζεις τα αρνητικά σου συναισθήματα, τις επιθυμίες και τους φόβους. Από τη στιγμή που αυτά τα συναισθήματα καλωσορίζονται στην μη-κατευθυνόμενη προσοχή, θα κατακαούν αφήνοντας μόνο τη σιωπή. Να γρηγορείς, έτοιμος για την κάθε εμφάνιση, και σύντομα θα βρεις ότι ο εαυτός σου είναι ο θεατής που δεν εμπλέκεται στις σκέψεις σου. Όταν αυτό εδραιωθεί ως γεγονός, είτε έρχονται σκέψεις στο νου είτε όχι, δεν θα σε δεσμεύουν.
*Από το βιβλίο "Εγώ είμαι", Jean Klein, Εκδ. Λυκαβηττός
**Ο Jean Klein (1912-1998) ήταν Γάλλος πνευματικός δάσκαλος, δάσκαλος γιόγκα, γιατρός, μουσικός και συγγραφέας.
Διαβάστε επίσης: